Logo START

26.04.2016  22:57:19
RE: a
Narozeniny
Narozeniny tento a příští měsíc:

Viditelné pouze přihlášeným členům oddílu.

Skialpcross - Richarda Hesse, Lysá hora, Beskydy, 2/2013

18.02.2013

po každé když v zimě padá sníh uvažuju jaké jsou asi podmínky na Lysé, do mozkové kůry se mi už dávno uložil terminus technikus - freeride v hlavě. Letos jsem však neměl pověstné štěstí a na prkna s pásy jsem se dostal pouze dvakrát. Nicméně ukolébán kvalitní přípravou na běžkách :-)) se už nemůžu dočkat oddílových závodu na skialpech..

V sobotu ráno uháníme z Černé Ostravy do mnohem příjemnéjší sféry a po odstavení auta na Papežově stoupáme zmrzlým a krásně bílým lesem k vrcholu. Cesta ubíhá pěkně rychle a navíc mám příležitost seznámit se s ostravskou horolezeckou legendou Jarkou Cuberkovou. Pak, že se neoplatí být tam kde se něco děje :-))

V Šantánu u prezentačky je veselo, dostáváme startovní čísla, kurtujeme je na sebe a posloucháme věru vypečený výklad tratě v podání Skoby. Pár chvil před startem však ještě vzpomínáme na našeho kamaráda Richarda Hesse jež si vzala v roce 2005 lavina na Smrku a cítím, že i po letech je mi pořád tak nějak divně. Myslím, že je to smutno nad tím, že tady s námi zase nemůže být. Přesto věřím, že se tam nahoře má dobře a vesele se baví pohledem na nás.

A už je tu start. Tentokráte od triangulačního bodu na samém vrcholu Lysé hory. Až k severní sjezdovce si držím první flek. Pak se přežene Tatuš a Skoba. Ten záhy padá a tak jsem zase druhý. Do jarní sjezdovky mě však dorazili všichni, tady padá lehce morál ale na co stahovat kalhoty když je brod daleko.

Mijím Martina Latioka, který právě dokončuje stanoviště slanění jež nás čeká ve druhém kole. Martin je jedním z pořadatelů a bez něj stejně jako bez manželů Přečkových na časomíře by se závod nedal regulérně uskutečnit. Dejve, co blbneš, čum na trasu, volá Marťas a vrací mě zpátky do závodu.

S lyžemi a tělem neustalé neposlouchajícím se vrhám do boje se severním srázem. No tak ještě kousek a už budeš na cestě. Tam vidím tři tečky a srdce mi hnedka poskočí radostí, že mám spolubojovníky na dohled. Ztrácím rovnováhu a zase padám. Jako sněhovou kouli mě nakonec sever vyplivne na cestu, která spojuje Ivančenu se Zimným, a to přímo pod nohy úzkostí opařených běžkařů jenž sledují pitoreskní divadlo skialpcrosového závodu.

Nohy pálí jako ďas a tak myšlenky na bruslení jsou zažehnány hned v počátku. Na lyže bleskurychle lepím pásy a uháním tak ve stylu klasika 500 metrů směrem na Zimný.

U cedule označující prudce doprava a velmi krutě nahoru se dostávám do jiné dimenze neporušené panenské přírody. Úžasná scenérie stoupání končí až na vrcholu pod vysílačem a pak k trianglu. Tuto část race šlapu po dlouhé době a musím říct, že to je fakt masakr. Tady však přichází moje chvíle - dříče startovního pole. Svůj takřka poslední flek zlepšuju o dva kusy. Ba co víc, vidím taky Skobu a Šediváka, mám je na dohled a tak ještě přitvrzuji tempo.

Zapomenutý profil této části tratě mne festovně zakyseluje. Je mlha a tak nefuguje ta kouzelná motivace ve stylu: koho vidím těsně před sebou toho dám. Stoupání je nekonečné ale co bys synku chtěl. Slyším sice cvakání vázání, dokonce přemýšlím zdali je to jeden nebo dva ale ať se snažím sebe víc nevidím je. Na konci prvního okruhu u vrcholového trianglu konečně potkávám Skobu a těším se, že bude můj – že ho cvaknu.

Shazuju pásy z lyží, hážu je pod kombinézu na holé tělo, to se málem pochč.ju jak jsou studené a frčím na druhý okruh. Přesto, že nevnímám nic, nikoho ani ničeho vidím tam stát v té mlze Břeťu Blahutu se synem a dcerkou. Netuším zda-li je to vidina či né tak raději zdvořile pozdravím a se slovy: dávej krutě, mizím opět do mlhy Lysé hory.

Se dvěma kotrmelci zvládám sjezd a jsem u slanění. Skoba zrovna balí lano, když já jej teprve vytahuji. Pořád věřím, že ho sjedu. Zapínám lano do karabiny, propnu sedák s osmou a slaňuju s lyžema na nohách dolů. Na konci slanění se lehce zamotávám a ztrácím tak drahocenné vteřiny. Najednou vidím nahoře u štandu Hanku a Lišáka. Skoba už je pryč, další dva už jsou za mnou, nordický uzel v rukách. Herdek-filek-klid. Tolikrát omílané přísloví se vyplácí. Doslaňuju i zbytek, zbalím lano do báglu a vrhám se do bílé propasti. Pár oblouků, pár pádů a jsem na cestě.

Tak teď nebo nikdy. Nemůžou být přece daleko. Oproti prvnímu kolu bruslím cca 200 metrů ale nohy pálí jako svině a tak lepím pásy a dál ve stylu klasického lyžování běžím co to dá.

Před sebou vidím jen obrysy nejasné a matné. I z toho mála to však konečně přichází. To je ta správná motivace. Vzrušení z toho, že je mám na dosah rozpumpují srdce a hlavu a já valím totálně na krev abych je dohnal. Vím, že za zatáčkou už je budu mít blíž. Plánuju si taktiku jak jim ujedu :-)), sotva se však proženu další zákrutou zjišťuju, že to Skoba ani nikdo z našich není. Míjím další běžkaře, pak vidím znova další osoby. Znovu zatnu zuby. Znova běžkaři. Tak nic, Dejve, dávej krutě, běž, makej přece.

Už jsem na Zimným, tož zatracena mlha, nikoho před sebou nevidím. Vetnu se do první stoupačky po jižní straně a míjím pěšáky na Lysou. Kdo si na mě volá, že borec s číslem je kousek přede mnou. Najdu v sobě cosi zvířecího a valím jak splašený. Vzpomínám jak jsem před dvěma roky cvakl těsně před cílem Česťu a byl z toho bronz. Lidi jež v šíleném tempu míjím už nevnímám, hledám jen borce co mají na sobě číslo. Už, už chci povolit ve zběsilém tempu ale pořád si říkám ještě není konec Dejve.

Vidím vlek, sjezdovka, horní stanice, chata, triangl, cíl. Vítá mě už vysmátý Skoba a Přečkovic časomíra. Pár vteřin lapám dech, no nepovedlo se, odměna však přichází ve formě vyplavujícího adrenalinu. Je to úžasný pocit, těžko ho popisovat, to se prostě musí prožít.

Po pár minutách utíkám do tepla chaty Šantánu, postupně do cíle přicházejí další účastníci závodu a společně si povídáme o svých prožitcích. Můj obdiv a poděkování patří všem kdo přišli na start.

Svoje pocity bych moc rád zakončil hláškou kolegy od Šediváka:

"TO JSME SE KRÁSNĚ PROTÁHLI CO ?"